ایران معادل آمریکا دانشجو تربیت میکند
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، سورنا ستاری در پانزدهمین اجلاس بین المللی فناوری رسانه اظهار کرد: در کشوری که 6 هزار سال تاریخ دارد و از تاریخ عرصههای مختلفی برخوردار است. بهترین دانشمندان را در دوره ای توانستیم خلاقیت و نوآوری داشته باشیم. به خاطر چه چیزی این اتفاق افتاده است؟ در حوزههای رسانه کشوری که این تاریخ قدیم را دارد این همه اقوام مختلف و جاهای مختلف دنیا، در همه این سالها یکی از متنوعترین صنایع دستی دنیا را داریم.
معاون فناوری رئیسجمهور افزود: در سالهای اخیر اتفاقاتی افتاده است که یک دانشگاه تشکیل شد که چند دهه اخیر این دانشگاه را از روی یک مدل غربی استنباط کردیم. همه با نیتهای خیر وارد شدند و از زندگیشان گذشتند تا راه بیفتد، اما چند مشکل بزرگ وجود دارد که بومیسازی نکردیم. در صنعت ما هم چنین اتفاقی افتاده و عده ای به خارج از کشور رفتند. این صنایع بومی ما نبود. خط تولید را با پول نفت خریدیم و به کشور آوردیم و متوجه نشدیم نام آن صنعت نیست و کارخانه است. هنوز که هنوز است صنایع دستی و فرش را در دورههایی با سیاستهایی که پیادهسازی کردیم جزو بیشترین بخشی از هویت ماست. با تمام سیاستها نتوانستیم تکنولوژیهای رنگهای آن را نانویی کنیم.وضعیت صنعت متفاوت تر است. ما چیزی به آن صنعت میدهیم که طراحی باشد و ماشین سازی کنیم.
ستاری ادامه داد: بچههایمان درس میخوانند تا صنعت خودکفا و بومی داشته باشیم. وقتی خودمان طراحی کرده باشیم هر روز دنبال فکر جدید هستیم و محصولهای جدید بیرون میآید. یک نکته جدی هم وجود دارد گفته میشود بودجه پژوهشی کشور پایین است اما همین بودجه پایین، اگر بخواهد دو برابر شود، میخواهد صرف چه چیزی شود چه برنامهای برای آن وجود دارد.
وی افزود: ما به طور اصولی در بسیاری از این موارد مسئله داریم، در حوزه علوم انسانی حوزه ای است که رسانه با آن کار میکند ما دانشگاههای متعدد داریم از نظر تعداد فارغالتحصیلان معادل آمریکا دانشجو تربیت میکنیم در حوزه مهندسی و حوزه علوم انسانی هم از لحاظ تعداد دانشجوی خوبی برخورداریم. ما پولهای دولتی را به حوزه پژوهشی تزریق کردیم که از آن حل مسئله درنیامد. مشکل صنعت حل نشد؟ این ایرادهای پایهای است. ما نسبت به زمانی که ابن سینا داشتیم در حوزه آموزشی بیشتر خرج میکنیم یا کمتر؟ چیزی که باعث میشود این دانشمندان بیرون بیایند محیط است نه پول.
ستاری ادامه داد: خیلی فرق است پول دولت را خرج کنیم یا پول خود کارآفرین به پروژه بیاید. نسل جدید روی این حوزه میآید کار میکند. استارتآپهایی داریم که 10 درصد رشد میکنند و بخش عمدهای از اینها در بخش رسانه کار میکنند. همیشه چالش است که نوآوری را در سازمان صدا و سیما تزریق کنیم یا نوآوری را در دولت تزریق کنیم. دولتها به صورت ساختاری با نوآوری مخالفند.
وی گفت: اصولا نوآوری از کسی درمیآید که حقوقبگیر نباشد و امکان ریسک داشته باشد. از جوانی نوآوری در میآید که میتواند ریسک کند و اعتماد به نفس دارد و این نوآوری است که پایه اقتصاد دانشبنیان است که بتوانیم جوانان با اعتماد به نفس و خلاق درست کنیم که دنیا را عوض کنند و به درستی در یک محیط پرورش پیدا کند. همیشه عامل مالی در پنجم محسوب میشود و اگر بخواهیم با اقتصاد نفتی حساب کنیم عامل اول است. میخواهیم کار و اشتغال درست کنیم میگوییم پول می خواهد و طرح و ابتکاری ندارد.
ستاری ادامه داد: آن چیزی که در اقتصاد دانش بنیان اهمیت دارد، نیروی انسانی است. در حوزههای رسانه ما باید در چند حوزه فعالیت کنیم یک بخش سختافزار رسانه است که به خوبی انجام شده و از سازمان صداوسیما در سالهای تحریم باید تقدیر کرد. البته تحریم کمککننده بوده، به خیلی از شرکتها کمک کرد که به این جا رسیدند. شرکتهای زیادی درست شدند که از طریق اساتید دانشگاه به وجود آمدند. دانشگاهی، وقتی دانشگاهی واقعی میشود که رقم قابل توجهی را از پژوهش و صنعت خودش دربیاورد. سقف آمال و آرزوهای این دست آدمها کم است.
انتهای پیام/4046/
انتهای پیام/